Slaughtneil gaat in beroep tegen uitslag halve finale Derry na nieuwe controverse over tweepunters
DERRY CLUB SLAUGHTNEIL zal waarschijnlijk niet veel voldoening krijgen als ze in beroep gaan tegen de uitslag van hun nederlaag in de halve finale van de county tegen Newbridge op zondag.
Hoewel Slaughtneil een hoorzitting heeft aangevraagd, heeft Newbridge naar verluidt geen tegenbezwaar ingediend. Dat betekent dat de Centrale Commissie voor Competities in Derry de zaak vanavond (dinsdag) kan behandelen.
Als het beroep wordt afgewezen, heeft Slaughtneil de mogelijkheid om de zaak voor te leggen aan de hoorcommissie van de Ulster Council.
Dit zou een controversiële zet zijn, aangezien de finale van Derry County, tussen Newbridge en Magherafelt, dit weekend gepland staat. De clubvertegenwoordigers van deze teams spelen op 2 november in de voorronde van het Ulster clubkampioenschap tegen Antrim-kampioen Dunloy.
Het schijnt dat ze ontevreden zijn over twee beslissingen van scheidsrechter Martin McErlain aan het einde van de wedstrijd.
De eerste betrof Shane McGuigan die een score scoorde terwijl hij dicht bij de tweepuntslijn was. Het schot werd toegekend als een enkel punt, hoewel beelden suggereren dat het heel dichtbij was.
Als we dit als één score beschouwen, gaf dat Slaughtneil een voorsprong van één punt: 1-16 tegenover 0-18.
De tweede beslissing waar ze zich aan ergerden, kwam na de daaropvolgende kickout van Newbridge. Nadat de bal tussen twee Slaughtneil-spelers door brak, kreeg Newbridge een vrije trap en McErlain voelde zich gehinderd bij het terugkrijgen van de bal toen hij de bal 50 meter verder wilde brengen.
De afstand waarop de bal werd gespeeld was echter twijfelachtig en Conor Doherty kreeg hierdoor een vrije kans van twee punten, die hij benutte.
Dit is de laatste controverse rondom de tweepuntsboogregel.
Slaughtneil denkt mogelijk dat hij een precedent heeft met wat er gebeurde in de finale van de Fermanagh League medio augustus.
In die wedstrijd scoorde Derrygonnelly Harps twee keer in de slotfase twee keer twee punten, hoewel videobeelden aantoonden dat beide keren binnen de driepuntslijn werd gescoord. De eindstand was 0-17 voor Derrygonnelly Harps en 0-15 voor Erne Gaels.
Erne Gaels ging in beroep tegen de uitslag van de wedstrijd bij het bestuur van Fermanagh County. Toen ze contact opnamen met Derrygonnelly, gaf de club van Derrygonnelly toe dat de uitslag onjuist was. Daarom heeft het bestuur van de county een herhaling van de competitiefinale bevolen.
Toevallig hebben beide teams de finale van het seniorenkampioenschap van dit weekend bereikt en de competitiefinale staat voorlopig op het ijs.
Het voorbeeld van Fermanagh was echter een kwestie van boekhouden, en veel duidelijker dan het schot van McGuigan. Bovendien zijn ze na dat incident ook nog eens in discussie over een beslissing van de scheidsrechter.
Dit is echter slechts de laatste controverse rond de tweepuntsboog, die op een permanente basis werd goedgekeurd tijdens het Speciale Congres.
De club Shamrocks uit Offaly wilde gehoord worden over een doelpunt van een speler van Ferbane in hun verloren kwartfinale. Ze waren van mening dat hij zich binnen de driepuntslijn bevond en kregen daarvoor twee punten.
In Mayo werd een beroep van Hollymount Carramore tegen een score van Kilmaine, die ten onrechte als een tweepunter door Kevin Mullin was toegekend, door de county board afgewezen. Later werd de zaak doorverwezen naar de gemeenteraad van Connacht, die de oorspronkelijke beslissing handhaafde.
Het lijkt erop dat de regel nog lang voor controverse zal zorgen, althans binnen het clubsysteem.
The 42